2012'den son notlar: Kitaplar - Filmler - Oyunlar


Senenin son gününde, 2012 senesi boyunca okuduğum kitaplar, izlediğim filmler ve tiyatro oyunları arasından en sevdiklerimi not etmek istedim. Sevdiklerimi not ederken, seçimlerime nelerin veya kimlerin etkili olduğunu da eklemeye çalıştım. 

Kitaplar
Okuyacağım kitapları seçmem genelde zor olmaz. Evde yatağımın hemen yanında uzun bir kulem var, birkaç senedir okumak üzere aldığım fakat araya giren yeni kitaplar sebebi ile hiç bir senenin sonunda tamamını eritemediğim bir kule. Bu kulede zaman zaman sıranın arasından sıraya kaynak yapan kitaplar da olur. Bu kitaplar genellikle Radikal Kitap veya Cumhuriyet Kitap isimli gazete eklerinde yer verilen kitap tanıtım yazıları, bazı blog yazıları aracılığıyla veya edebiyat dünyasından değer verdiğim isimlerin önerileri ile okumaya değer bulduğum kitaplar olur. Bazı kitapları okumak için vaktimin gelmediğini düşünüp birkaç sayfa başlayıp bıraktığım olur. (Bu sene Jonathan Franzen - Özgürlük böyle bir örnekti. Kitabı sevdim, ama daha vaktim var okumak için.) Bazı kitapları çok seveceğimden emin olup da bitmesin diye bitirmediğim bile olmuştur. (Oğuz Atay - Tutunamayanlar. Eski basısına göre Cilt 1 olan kısmı bitirdim, satır altları çizili, dönüp dönüp okurum, alıntılar aklımda yer etmiştir. Kısacası kitaba vuruldum ve bitmesin diye ikinci cildini başucumda saklıyorum bir senedir, sizce normal mi?) Aslında genel olarak "kitap okuma haritam" hep soru işaretleri ile doludur. Bir yol göstericiye hiçbir zaman hayır demem ama onun kim olacağı da önemli tabii.

Bu sene keşfettiğim en önemli yazarlar ve kitapları şöyle:
1. Şule Gürbüz - Zamanın Farkında (Şule Gürbüz'ü nasıl oldu da buldum hatırlamıyorum. Beni derinden etkiledi.)
2. Barış Bıçakçı - Sinek Isırıklarının Müellifi (Herkesin tavsiye ettiği kitaplardan biriydi, okumazsam olmazdı; ancak en yakınımdan Nilüfer Albuz hemen okumamı önerince kule sıramda en öne alıp okudum ve çok sevdim.)
3. Sinan Sülün - Karahindiba (İlk çıktığı zaman kuleme dahil olmuştu. Hiçbir tavsiye araya girmeksizin onu bulmuştum. Sırası geç geldi ama iyi ki geldi. Notlarım için buraya bakabilirsiniz.)

Bu kitaplar dışında, benim için 2012'nin en büyük edebi şaşkınlığı Orhan Pamuk okumaya geri dönüşümdür: Masumiyet Müzesi (Notlarım için buraya bakabilirsiniz.)

Filmler
2012 senesi boyunca izlediğim en iyi filmler Kim Ki-Duk filmleri oldu. Hep merak ederdim ama önceden izleme fırsatım olmamıştı. Güney Kore sinemasına güzel bir giriş yaptım. Festivalde Pieta'yı izledim, hemen ardından, Avi Medina önerisiyle, diğer Kim Ki-Duk filmlerini izlemeye başladım. Listede yer almayan Bin-jip'de çok iyi bir film. Güney Kore'den Old Boy ile devam eden öneri listemde izlemek istediğim daha çok film var. Film izleme haritası oluşturmaya da ihtiyaç var sanırım. Old Boy'u daha yeni izleyen bir sinema izleyicisi olduğum düşünüldüğünde izlemek istediğim filmlerin listesinin ne kadar uzun olabileceğini tahmin edersiniz artık. Son olarak 2012 yapımları arasından fantastik yönü ile Moonrise Kingdom filmini ve şaşırtıcı şekilde, edebi yönü pek de hissedilmemesine ve romandaki yoğun psikolojik ikilemin yumuşatılmış olması hoşuma gitmemesine rağmen Anna Karenina filmini de sevenler arasında olduğumu eklemeliyim.

1. Pieta/Acı (2012) (İlgili yazıma buradan ulaşabilirsiniz.)
2. Amour/Aşk (2012)
3. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom/İlkbahar yaz sonbahar kış ilkbahar (2003) 

Bağımsız Türk filmleri, aynen Dünya edebiyatına karşı bende Türk edebiyatının yerinin farklı olması gibi, çok değerli. Yine de birçoğunu kaçırmış olsam da, bu yıl izleyebildiğim en iyi yerli filmler ise şöyle:

1. Tepenin Ardı (2012)
2. Tatil Kitabı (2008)
3. Bizim Büyük Çaresizliğimiz (2011)

İlk filmin yapımcılarından birisinin, diğer ikisinin de yönetmeni olan Seyfi Teoman'ı keşfettiğim yıl maalesef 2012'nin ilk ayları olmuştu ve kendisi 8.5.2012 tarihinde hayatını kaybetti.

Tiyatro Oyunları
İzleyeceğim tiyatro oyunları için genelde internette çıkan yorumları, özellikle oyun değerlendirmelerini okurum. Bilet bulmakta zorlandığım Profesyonel hem metni hem de oyunculukları ile çok iyi bir oyundu. Çok popüler değilken sırf Hannah Arendt ile ilgili olması sebebi ile beni tiyatroya çeken Aşkın Sıradanlığı oyunu, senenin en sürpriz fakat aynı zamanda en güzel oyunlarından birisiydi. Son olarak Pangar'dan Bir Cihangir Hikâyesi de izlenmesini tavsiye edeceğim güzel bir oyun.

1. Profesyonel
2. Aşkın Sıradanlığı
3. Sarı Ay

2013 bol bol kitaplar okuduğumuz, filmler ve tiyatro oyunları izlediğimiz  ve yeni şeylerle tanıştığımız sanat dolu bir sene olsun. Okuduklarımız ve izlediklerimiz, karanlık yanlarımızı anlamaya daha fazla yaklaştığımız bir sene olsun.

Not: Okuduğum kitaplar/izlediğim tiyatro oyunları ve filmler arasında 2012 yapımı olmayanlar bulunmaktadır.

*Fotoğraf: masaustu-resimleri.com


Yorumlar